Temat coraz bardziej popularny, przewija się często wśród specjalistów od zarabiania w sieci: jeśli chcesz zarobić dodatkowe pieniądze na działalności w Internecie, najwyższy czas zaprezentować swoim fanom nową formę przekazywania wiedzy, czyli kurs online.
Wokół kolejni blogerzy, influencerzy i eksperci mają już swoje kursy. Pora na Ciebie! Zdaję sobie sprawę jakie wątpliwości teraz się w Tobie budzą:
- „Nie znam się”, „Nie wiem, od czego zacząć, by stworzyć kurs online”,
- „Tylko ludzie, którzy maja wielką liczbę obserwujących, mogą z sukcesem sprzedać własny kurs”
- „Sprawy techniczne to moja pięta achillesowa”
Cóż… Tym wpisem postaram się rozwiać Twoje wątpliwości i dam Ci narzędzia do ich pokonania, a w efekcie stworzenia własnego kursu, który otworzy Ci wrota do dochodu pasywnego [prawie :)].
Z tego wpisu dowiesz się:
- jak wybrać temat, wokół którego zbudujesz kurs;
- jak przygotować się do wypuszczenia w świat twojego kursu online i nie popełnić największych błędów na starcie;
- od czego zacząć przygotowanie kursu online – checklista krok po kroku (także do pobrania);
- jakie narzędzia będą Ci potrzebne i ułatwią pracę nad kursem internetowym.
Własny kurs online - temat
Zanim w ogóle zabierzesz się do tworzenia swojego produktu, upewnij się, że jest na niego zapotrzebowanie oraz że faktycznie przyniesie on wartość Twoim odbiorcom. Uwierz mi – czeluść Internetu pełna jest produktów, których nikt nie potrzebuje. Co komu po kursie, który niczego nie zmienia, nie daje wartości lub nie jest w stanie zainteresować odbiorców?
Prawdopodobieństwo, że wymyślisz coś innowacyjnego jest małe, ale to nie problem. Przeanalizuj kursy na rynku o podobnej tematyce. Zastanów się czego w nich brakuje? Co może Cię wyróżnić? Co uwzględnisz w swoim kursie, czego nie będzie nigdzie indziej? Może zaproponuj ciekawszą formę, bardziej interaktywną.
Jeśli nieszablonowo pomyślisz o tym, jak stworzyć własny kurs, będziesz o krok bliżej do zbudowania wartościowego produktu.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak stworzyć kurs online – bez względu na to, czy to kurs video, mailowy czy audio – musisz zdefiniować jedną rzecz: w czym jesteś ekspertem lub co możesz zaoferować swoim klientom i przekazać w formie kursu. Jeśli prawidłowo określisz ten jeden element – temat Twojego kursu online możemy uznać za wybrany! To ważny etap.
Czy wiesz, że…
Niejeden raz nasi klienci zaczynali od postawy: „Nie mam wiedzy eksperckiej, którą można podzielić z innymi…” – zwątpienie to częste uczucie przed podjęciem decyzji o tworzeniu kursu internetowego.
Tymczasem w historiach naszych klientów często okazywało się, że ich supermoc to np. networking – łączenie ludzi, tworzenie marki osobistej. W ten sposób zaczęli współtworzyć kursy online z udziałem ekspertów, sami występując w roli organizatora i osoby, która dostarcza wartościową wiedzę odbiorcom, dba o jakość i łączy eksperta ze słuchaczami.
zrobić kurs online
!Nie zapomnij, by po określeniu tematu odpowiedzieć sobie na pytanie: komu przyda się Twoja wiedza i jakie osoby będą przekonane do Twojej formy przekazywania treści? Te dwa pytania pozwolą Ci określić grupę docelową odbiorców.
Kurs online - od czego zacząć
własny kurs online
. Aby ułatwić Ci dalsze przygotowania, stworzyliśmy checklistę najważniejszych działań. Z nimi będziesz już o krok od tego, by zacząć przygodę z własnym kursem online. Pamiętaj, że każdy etap jest równie istotny.- Wstępne opracowanie pomysłu i koncepcji, bo temat to nie wszystko. Dobierz do niego formę: video, audio, treść pisana, quizy, workbook. W jaki sposób najłatwiej będzie kursantom przyswajać wiedzę, którą chcesz przekazać?
- Rozpisanie harmonogramu przygotowań i realizacji na poszczególne aspekty i etapy. Strona techniczna, strona wizualna, sprzedaż i promocja, zawartość merytoryczna oraz etapy przygotowań, realizacji i promocji / sprzedaży. Jeśli chcesz, by to ostatnie zakończyło się sukcesem, musisz znaleźć czas na planowanie.
- Przygotowanie zaplecza merytorycznego: research, badania, ankiety i analizy. Są też wyjątki od tej reguły, znam osobę, która napisała kurs online w dwie noce, a w kolejne dwie nagrała! Temat czekał w jej głowie od lat, wystarczyło go przenieść do świata wirtualnego.
- Analiza potrzebnych i dostępnych rozwiązań technicznych - w zależności od koncepcji, którą opracujesz w pkt. 1., będziesz potrzebować kilku zasobów: sklep onlie / platforma do tworzenia kursów, hosting wideo, audio… I tak dalej (o narzędziach przeczytasz niżej).
- Rozpisanie budżetu (koszty vs. szacunkowy przychód), zebranie informacji prawnych, księgowych i podatkowych. Bez tego nawet nie próbuj zabierać się do sprzedaży! YOLO i "jakoś" to będzie nie sprawdza się, gdy poświęcasz swój cenny czas, by zarobić pieniądze i spełnić marzenia o niezależności, biznesie na własnych zasadach. Zaprzyjaźnij się z Excelem i nie bój się prosić o pomoc osoby bardziej doświadczone i kochające cyferki :).
- Opracowanie zawartości merytorycznej - scenariusze, rozpisanie dodatkowych narzędzi dla kursantów (np. arkusze pracy do druku czy quizy), bonusy itp. Im bardziej obudujesz kurs dodatkowymi, przydatnymi kursantom treściami, tym chętniej oni zapłacą satysfakcjonującą Cię cenę za kurs i tym większe poczucie zadowolenia będą mieć w trakcie jego realizacji. Pamiętaj jednak - nie mnóż materiałów na siłę, zadbaj o ich merytorykę i rzeczywistą funkcjonalność.
- Przygotowanie materiałów promocyjnych - kolorystyka, grafiki, landing page, fotografie. Pamiętaj - tworząc to wszystko, myśl o swojej grupie docelowej, o tym, co lubi i co przykuwa jej uwagę. W końcu nie trudno zrobić grafiki, które podobają się wyłącznie Tobie.
- Szczegółowe dopracowanie zawartości merytorycznej w docelowej formie: e-booki, wideo, audio, materiały do druku, materiały do pracy indywidualnej czy grupowej z kursantami. To, co masz już ogarnięte treściowo, musisz ubrać w odpowiednią szatę graficzną lub nagrać.
- Wdrożenie kursu od strony techniczno-merytorycznej (w tym sprzedaż).
- Wdrożenie zaplanowanych działań promocyjnych i sprzedaż kursu.
- Opieka posprzedażowa. O tym często się zapomina. Zaplanuj proces obsługi pytań czy reklamacji dla osób, które już kurs kupiły. To ważne.
Jak stworzyć własny kurs online - narzędzia
Zazwyczaj jest tak, że zanim wprowadzisz na rynek pierwszy produkt, działasz już w świecie online. Kurs jednak nie musi być zwieńczeniem Twojej wieloletniej obecności w Internecie. Są osoby, które w kilka miesięcy potrafią dojść od zerowej społeczności do zadowalającego przychodu ze sprzedaży kursu. Oczywiście, w grę wchodzą różne rodzaje reklamy, które przyspieszają budowanie społeczności wokół danej osoby czy marki. Ale najważniejsze, że te osoby zdecydowały się zgłębić temat, jak stworzyć kurs online.
Jeśli kursy zaczynają Twoją internetową karierę, to zapewne nie masz wybranej gotowej platformy, która może mieć bardzo różną formę, od gotowego narzędzia w wersji abonamentowej, przez wtyczkę do WordPressa czy zupełnie niezależne oprogramowanie. Możesz oprzeć swoje działania na ogólnodostępnych, przydatnych narzędziach:
- WordPress – najpopularniejszy i najprężniej rozwijany CMS na rynku. Blisko 2/3 serwisów w sieci działa na podstawie tego systemu. Świetnie sprawdzi się jako baza do wszelakich działań online, także w przypadku tworzenia kursu. Bez narzędzia online w postaci strony czy bloga nie ma co myśleć o budowaniu społeczności. Wiele funkcji które daje WordPress pozwala na skuteczne tworzenie treści online w postaci bloga, stworzenie kursu czy zbudowanie sklepu, właśnie opierając się na tym systemie CMS. Więcej w naszym wpisie – Jak założyć bloga WordPress
- Platforma / system kursowy – jeśli chcesz wejść gładko i skorzystać z narzędzia gotowego do użycia możesz wybrać rozwiązanie abonamentowe. Z opieką techniczną i wszystkim czego potrzeba do stworzenia swojego kursu. Takich propozycji godnych uwagi jest na rynku kilka, m.in. nasza platforma – platforma do tworzenia kursów. Zwróć uwagę na koszty, funkcjonalność czy wsparcie rozwiązania, które wybierzesz. Zwłaszcza ostatni punkt będzie ważny, jeśli chcesz skupić się na tworzeniu treści, a nie walce z technologią :).
- System newsletter – na stronie będziesz też gromadzić maile swoich odbiorców, zarówno przed ruszeniem kursu, aby zebrać potencjalnie zainteresowane osoby, jak i po jego sprzedaży, żeby móc sprawnie komunikować się ze swoimi kursantami. Potrzebujesz w tym celu systemu do wysyłki newslettera, np. Mailerlite, który często polecamy przez wzgląd na intuicyjną obsługę, lub innego narzędzia (Mailchimp, Active Campaign, Get Response, Freshmail). System do newslettera będzie niezbędny także wtedy, gdy zdecydujesz się na wypuszczenie na rynek kursu online opartego na tradycyjnym mailingu.
- Hosting wideo / materiałów – na naszej platformie do kursów, w cenie zapewniamy hosting – zarówno wideo jak i innych materiałów dostępnych do pobrania dla kursantów. Jeśli zdecydujesz się na rozwiązanie, które takiej możliwości nie ma, to warto wybrać Vimeo do plików wideo. Platforma ta pozwala na ich dodatkowe zabezpieczenie, takie jak możliwość odtwarzania tylko po Twoją domeną czy zablokowanie pobierania filmu. Oczywiście w alternatywie jest też YouTube. Bardzo duże pliki możesz udostępniać kursantom przez Google Drive czy Dropboxa, chociaż wydaje się to trochę mało profesjonalne i nie do końca bezpieczne.
- Materiały graficzne – materiały kursowe trzeba jeszcze jakoś wykonać. Grafiki, czy to kursowe czy reklamowe, PDF lub nawet prostą stronę lądowania Twojej oferty zrobisz w webowej aplikacji graficznej Canva. To rozwijane cały czas narzędzie pozwoli Ci w łatwy i budżetowy sposób zapewnić kursowi szatę graficzną. W Canvie zaprojektujesz też certyfikat ukończenia szkolenia, choć, niestety, musisz ręcznie uzupełniać go o dane kolejnych uczestników i samodzielnie wysyłać. Na rynku są dostępne rozwiązania, które taki proces automatyzują, bo w końcu zależy Ci na tym, żeby pewne kwestie odbywały się bez Twojego udziału.
- Nagrywanie audio / wideo – jeśli chcesz nagrywać video lub audio, wyposaż się w sprzęt – na początek wystarcza prosta kamera internetowa i mikrofon krawatowy (np. Boya lub podobny model), a czasem dobrej jakości telefon. Wiadomo, że apetyt rośnie w miarę jedzenia, ale może się okazać, że wolisz jednak (albo Twoi odbiorcy wolą) kursy online w formie e-booków. Dlatego początkowo nie ma co przepłacać za sprzęt, zwłaszcza jeśli tworzysz swój pierwszy, własny kurs online. Materiały wideo poddasz obróbce np. w Windows Movie Maker, obróbce audio – w programie Audacity. Dodasz je następnie na kolejne dwa serwisy – audio na SoundCloud, video na wspomniane wcześniej Vimeo. Jest z tym trochę roboty, dlatego blogerzy, tworząc kursy online, decydują się na przeznaczenie do tego platformy do kursów online, które pozwalają dodać pliki bez dodatkowego zakładania kont i płacenia kilku abonamentów za różne usługi.
- Screencast – jeśli chcesz nagrać video z czynnościami, które wykonujesz w obrębie swojego pulpitu (częsta forma poradników), przydatna będzie aplikacja do przechwytywania obrazu, jak ScreenCastOMatic. Ma ona wbudowany edytor wideo, który znacznie uatrakcyjni Twoje nagrania. Bardzo przydatne narzędzie podczas realizacji kursu online o treściach poradnikowych.
Kurs online - podsumowanie
Realizacja własnego kursu online to wyzwanie. Szczególnie gdy jest to pierwszy kurs w Twojej karierze :). Kluczowe w tym wszystkim wydają się odpowiednie przygotowanie i dobór narzędzi, które ułatwią Ci opanowanie tego całego procesu.
Niewątpliwie kursy online to dziedzina, która będzie się rozwijać i przynosić nowe możliwości zarabiania online. Warto więc zastanowić się czy nie poświęcić czasu na rozwój tego obszaru już teraz.
Masz pytania, chcesz podzielić się swoją historią? Śmiało zostaw komentarz!
Dobre, checklista przydatna zwłaszcza.
A ja mam pytanie, czy można swój kurs można stworzyć za darmo w jakiś sposób?
Można, pytanie czy warto :). Pierwsza myśl jaka mi przychodzi do głowy to kurs mailowy. Systemy takie jak mailerlite są darmowe nawet do tysiąca odbiorców, to dużo na start. Tam masz też możliwość utworzenia strony lądowania, gdzie mogłabyś prezentować informacje o kursie i zbierać zainteresowanych. Do takich kursantów możesz wysyłać cyklicznie link do filmu wideo umieszczonego na YotuTube (też za darmo). Problem pojawia się przy płatności za taki kurs. Moim zdaniem, potrzebujesz jednak miejsca, gdzie w wygodny i bezpieczny sposób ktoś mógłby taki kurs zamówić i opłacić. Tak więc da się to zrobić za darmo, ale stopień skomplikowania jest duży,… Czytaj więcej »
fajne dzieki!
Po lekturze zapisałam się na webinar kursowy, chętnie zobaczę jak to wygląda w praktyce :).
[…] się, jak stworzyć kurs online, aby był on wartościowy i efektowny? W takim razie gorąco zachęcamy cię do kontaktu z naszą […]