Jak stworzyć kurs online?

jak stworzyć kurs online

Już to wiesz, bo wszyscy spece od zarabiania w sieci o tym mówią: jeśli chcesz zyskać fajne pieniądze na działalności w Internecie, najwyższy czas zaplusować swoim fanom nową formą przekazywania wiedzy, czyli kursem online. Wokół kolejni blogerzy, influencerzy i eksperci mają już swoje kursy. Pora na Ciebie! Nie mam co do tego wątpliwości.

Nie myśl, że nie wiem, jakie wątpliwości teraz Tobą targają. Już słyszę: „Nie znam się”. „Nie wiem, od czego zacząć, by stworzyć kurs online”. „Tylko ludzie, którzy maja wielką liczbę obserwujących, mogą z sukcesem sprzedać własny kurs”. „Sprawy techniczne to moja pięta achillesowa”.

Cóż… Tym wpisem rozwieję Twoje wątpliwości i dam Ci narzędzia do ich pokonania, i stworzenia własnego kursu, który otworzy Ci wrota do dochodu pasywnego. Gotowa/gotowy? Zaczynamy!

Z tego wpisu dowiesz się:

  • jak przygotować się do wypuszczenia w świat twojego kursu online i nie popełnić największych błędów na starcie,
  • jak wybrać temat, wokół którego zbudujesz kurs,
  • jakie narzędzia będą Ci potrzebne i ułatwią pracę nad kursem internetowym,
  • od czego zacząć tworzenie kursu – checklista krok po kroku (także do pobrania),
  • jak zacząć już teraz i uniknąć klątwy wiedzy,
  • jak przetestować pomysł na kurs w mniejszej skali.

Dużo wiedzy, prawda? A zatem, weźmy temat za rogi !

Jak zrobić kurs online?

I jak nie zginąć w mnóstwie kursów, które oferuje rynek Internetowej wiedzy?

Zanim w ogóle zabierzesz się za tworzenie swojego produktu, upewnij się, że jest na niego zapotrzebowanie. Uwierz mi – czeluść Internetu pełna jest produktów, których nikt nie potrzebuje. Co komu po kursie, który nic nie zmienia, nie daje wartości lub nie jest w stanie zainteresować odbiorców?

Jeśli masz pewność, że Twój produkt będzie strzałem w 10, przeanalizuj kursy na rynku o podobnej tematyce. Czego w nich brakuje? Co może Cię wyróżnić? Co uwzględnisz w Twoim kursie, czego nie będzie nigdzie indziej?

Jeśli pomyślisz w ten sposób o tym, jak stworzyć własny kurs, będziesz o krok bliżej od zbudowania wartościowego produktu. Co dalej? To już wiesz, a raczej będziesz wiedzieć, po przeczytaniu tego wpisu.

Jak stworzyć szkolenie online?

Jak znaleźć temat i dziedzinę, w której możesz szkolić innych.

Jeśli chcesz wiedzieć, jak stworzyć kurs online – czy to kurs video, czy kurs mailowy, czy audio – musisz zdefiniować jedną rzecz: w czym jesteś ekspertem lub co możesz zaoferować swoim klientom i przekazać w formie kursu? Jeśli zdefiniujesz prawidłowo ten jeden element – temat Twojego kursu możemy uznać za wybrany!

Czy wiesz, że… Niejeden raz nasi klienci zaczynali od postawy: „nie mam wiedzy eksperckiej, którą mógłbym dzielić się z innymi…” – zwątpienie to częste uczucie przed podjęciem decyzji o tworzeniu kursu internetowego.

Tymczasem nieraz w historii naszych klientów okazywało się, że ich supermoc to np. networking – łączenie ludzi, tworzenie marki osobistej. W ten sposób zaczęli współtworzyć kursy online z udziałem ekspertów, sami występując w roli organizatora i osoby, która dostarcza wartościową wiedzę odbiorcom, dba o jakość i łączy eksperta z jego słuchaczami.

Jeśli jesteś blogerem/blogerką lifestyle, również możesz sprzedawać kurs online.  Nie musi on dotyczyć tematów poruszanych na blogu – gdy masz dużą, zaangażowaną społeczność, zapewne masz wiele wskazówek dla początkujących blogerów, jak mogą zbudować równie duże zaangażowanie u swoich odbiorców. O tym też możesz zrobić kurs online! Pomysłowe, prawda?

Nie zapomnij też, by po określeniu tematu odpowiedzieć sobie na pytanie: komu przyda się Twoja wiedza i jakie osoby będą przekonane do Twojej formy przekazywania treści? Te dwa pytania pozwolą Ci określić grupę docelową kursu.

Jak stworzyć własny kurs online?

Poznaj narzędzia potrzebne do samodzielnego stworzenia kursu online

Zazwyczaj jest tak, że zanim wprowadzisz na rynek pierwszy produkt, wcześniej już jakoś działasz w świecie online.

Kurs jednak nie musi być zwieńczeniem Twojej wieloletniej obecności w Internecie. Są osoby, które w kilka miesięcy potrafią dojść od zerowej społeczności do zadowalającego przychodu ze sprzedaży kursu.

Oczywiście, w grę wchodzą różne rodzaje reklamy, które przyspieszają budowanie społeczności wokół danej osoby czy marki. Ale najważniejsze, że te osoby zgłębiły temat tego, jak stworzyć kurs online.

Jeśli kursy zaczynają Twoją internetową karierę, to zapewne nie masz wybranej gotowej platformy, która może mieć bardzo różną formę, od gotowego narzędzia w wersji abonamentowej, przez wtyczkę do WordPressa czy zupełnie niezależne oprogramowanie, możesz oprzeć swoje działania o ogólnodostępne, przydatne narzędzia:

    • WordPress, czyli o najpopularniejszy i najprężniej rozwijany CMS na rynku. Również HashMagnet opiera swoje usługi o WordPressa – bo, poprowadzony profesjonalnie, jest niezawodny! Bez posiadania narzędzia online w postaci strony czy bloga nie ma co myśleć o budowaniu społeczności. Wiele funkcji jakie daje WordPress pozwala na skuteczne tworzenie treści online w postaci bloga, stworzenie kursu czy opracowanie sklepu właśnie w oparciu o ten CMS.
    • Na stronie będziesz też zbierać maile Twoich odbiorców. Potrzebujesz w tym celu systemu do wysyłki newslettera, np. Mailerlite, lub innego narzędzia (sprawdź Mailchimp, Active Campaign, Get Response). To dzięki zbiórce maili od odbiorców możesz wysyłać im reklamy kursów. System do newslettera będzie niezbędny także wtedy, gdy zdecydujesz się na wypuszczenie na rynek kursu online opartego o tradycyjny mailing. Metoda ta odchodzi jednak do lamusa jako zawodna – najlepsze programy potrafią czasem bez powodu nie dostarczyć maila z daną lekcją. Ale wtopa! Lepiej jednak skupić się na wysyłce reklamy, a kurs umieścić na platformie. O tym za chwilę!
    • Ankiety Google do tworzenia testów wiedzy – choć są nieco siermiężne i nie da się ich mocno edytować wizualnie, mogą być całkiem dobrą opcją, gdy chcesz zorganizować kurs budżetowo. Nie ma na rynku innych, godnych polecenia i darmowych narzędzi do quizów i testów. My w pakiecie LMS Pro zadbaliśmy zatem, żeby możliwość przygotowania quizu czy testu była zintegrowana z całym panelem kursowym.
    • Chmura do przechowywania plików – gdy chcesz, by kursanci pobierali do lekcji PDF czy inne materiały na swoje komputery, musisz je gdzieś umieścić. Warto rozważyć Google Drive czy Dropbox. Idealnie, gdy pliki przechowujemy na hostingu strony www.  Często jednak okazuje się, że dotychczasowy hosting nie nadąża już za ilością danych, jakiej potrzebuje świeży twórca kursów online.
  • Materiały kursowe trzeba jeszcze jakoś wykonać. Grafiki, czy to kursowe czy reklamowe, PDF lub nawet prostą stronę lądowania Twojej oferty zrobisz w webowej aplikacji graficznej Canva. To rozwijane cały czas narzędzie pozwoli Ci w łatwy i budżetowy sposób zapewnić kursowi szatę graficzną. W Canvie zaprojektujesz też certyfikat ukończenia szkolenia, choć, niestety, w Canva musisz uzupełniać go ręcznie o dane kolejnych uczestników i samodzielnie wysyłać.
  • Jeśli chcesz nagrywać video lub audio, wyposaż się w sprzęt – na początek wystarczy prosta kamera internetowa i mikrofon krawatowy (np. Boya lub podobny model). Wiadomo, że apetyt rośnie w miarę jedzenia, ale może się okazać, że wolisz jednak (albo Twoi odbiorcy wolą) kursy online w formie e-booków. Dlatego początkowo nie ma co przepłacać za sprzęt, zwłaszcza jeśli tworzysz swój pierwszy własny kurs online. Materiały video poddasz obróbce np. w Windows Movie Maker, obróbkę audio – w programie Audacity. Dodasz je następnie na kolejne dwa serwisy – audio na SoundCloud, video na Vimeo Pro, które pozwoli Ci zabezpieczyć pliki przed kradzieżą. Jest z tym trochę roboty, dlatego blogerzy, tworząc kursy online, decydują się na platformy do kursów online, które pozwalają dodać pliki bez dodatkowego zakładania kont i płacenia kilku abonamentów za różne usługi.
  • Jeśli chcesz nagrać video ze swojego pulpitu, przydatna będzie aplikacja do przechwytywania obrazu, jak ScreenCastOMatic.

 

Od czego zacząć tworzenie kursu online?

Chcecklista, czyli krok po kroku do celu, jakim jest własny kurs online

Wątpliwości rozwiane? Temat kursu wybrany? Grupa docelowa określona? Super! Narzędzia przejrzysz jeszcze raz na spokojnie, bez obaw.

Aby ułatwić Ci dalsze prace, przygotowaliśmy chcecklistę najważniejszych działań. Z nimi będziesz już o krok od tego, by mieć własny kurs online:

jak stworzyć kurs onlineKurs online – checklista

  1. Wstępne opracowanie pomysłu i koncepcji, bo temat to nie wszystko. Dobierz do niego formę: video, audio, treść pisana, quizy, workbook. W jaki sposób najłatwiej będzie kursantom przyswajać tą wiedzę, którą chcesz przekazać?
  2. Rozpisanie harmonogramu przygotowań i realizacji na poszczególne aspekty i etapy. A będzie tego sporo! Sama/sam zobacz:  strona techniczna, strona wizualna, sprzedaż i promocja, zawartość merytoryczna oraz etap przygotowań, realizacji i etap promocji oraz sprzedaży. Jeśli chcesz, by to ostatnie zakończyło się sukcesem, musisz znaleźć czas na planowanie i nie wymigasz się od niego :)
  3. Przygotowanie zaplecza merytorycznego: research, badania, ankiety i analizy. Tylko, jeśli tego potrzebujesz :) Znam osobę, która napisała kurs online w dwie noce, a w kolejne dwie – nagrała! Temat siedział w jej głowie od lat, wystarczyło go przenieść na narzędzia wirtualne.
  4. Analiza potrzebnych i dostępnych rozwiązań technicznych – w zależności od koncepcji, którą opracujesz w pkt. 1., będziesz potrzebować kilku zasobów: sklep, platforma kursowa, upload wideo, audio… I tak dalej.
  5. Rozpisanie budżetu (koszty versus szacunkowy przychód), zebranie informacji prawnych, księgowych i podatkowych. Bez tego nawet nie próbuj zabierać się za sprzedaż! Postawa YOLO i jakoś to będzie nie sprawdza się, gdy poświęcasz swój cenny czas, by zarobić pieniądze i spełnić marzenia o niezależności i biznesie na własnych zasadach. Zaprzyjaźnij się z kalkulatorem i nie bój się prosić o pomoc osoby bardziej doświadczone i kochające cyferki :)
  6. Opracowanie zawartości merytorycznej – scenariusze, rozpisanie dodatkowych narzędzi (np. arkusze pracy do druku), bonusy itp. Im bardziej obudujesz kurs dodatkowymi, przydatnymi kursantowi treściami, tym chętniej on zapłaci zadowalającą Cię cenę za kurs i tym większe poczucie zadowolenia będzie mieć w trakcie jego realizacji. Pamiętaj jednak – nie mnóż materiałów na siłę, zadbaj o ich merytorykę i rzeczywistą funkcjonalność.
  7. Przygotowanie materiałów promocyjnych – kolorystyka, grafiki, landing page, fotografie. Pamiętaj – tworząc to wszystko, myśl o swojej grupie docelowej, o tym co lubi i co przykuwa jej uwagę.
  8. Szczegółowe dopracowanie zawartości merytorycznej w docelowej formie: ebooki, wideo, audio, materiały do druku, materiały do pracy indywidualnej czy grupowej z kursantami. To, co masz już ogarnięte treściowo, musisz ubrać w odpowiednią szatę graficzną lub nagrać.
  9. Wdrożenie kursu od strony techniczno-merytorycznej (w tym sprzedaż).
  10. Wdrożenie zaplanowanych działań promocyjnych i sprzedaż kursu – bez promocji się nie sprzeda!

Jak widzisz, ta lista to taki mini-samouczek, który krok po kroku przekazuje tajemną wiedzę o tym, jak stworzyć kurs online. I to niezależnie od dziedziny!

>> POBIERZ CHECKLISTĘ W WERSJI DO DRUKU <<

Czy wiesz, że… Osoby, które przymierzają się do stworzenia własnego kursu online, niejeden raz padają ofiarą tzw. „klątwy wiedzy”. Czym ona jest?

Powiedzmy, że zaplanowałaś/zaplanowałeś w szczegółach swój kurs – w swojej głowie. O kursach online przeczytane masz już wszystko. Wiesz, jakie platformy są na rynku, znasz innych twórców, podszkalasz się z marketingu. Cała ta wiedza aż bucha z Twojej głowy, ale… nadal stoisz w miejscu. Wiesz jak stworzyć kurs online, ale tego nie robisz. To właśnie nazywamy klątwą wiedzy – stan, w którym, pomimo posiadania wszystkich niezbędnych informacji, a nawet wielu rozszerzających podstawową wiedzę z dziedziny kursów online, nadal jej nie wdrażasz.

Spokojnie, mamy lekarstwo!

Często brak działań wynika z przekonania, że projekt jest tak ogromny, a zadań tak dużo, że paraliżujące staje się samo patrzenie na nie. Jak sobie z tym poradzić? Najlepiej wykonaj pierwszy krok – może to być stworzenie planu, wykupienie platformy kursowej czy nagranie pierwszej lekcji. Nie czekaj z tym, zrób to od ręki!

A wtedy stworzenie kursu stanie się naturalną konsekwencją, którą po prostu wdrożysz, bo „słowo się rzekło”.

Jak stworzyć szkolenie?

Czyli co zrobić, by przetestować swój pomysł jednorazowo, bez inwestowania w platformę kursową

Wielu z naszych klientów nie zaczynało wcale zarabiania w sieci od dowiedzenia się, jak stworzyć kurs online na platformie. Ten pierwszy produkt może być równie dobrze szkoleniem na żywo – w formie płatnego webinaru czy transmisji live. Jeśli myślisz o takiej właśnie formie Twojego szkolenia online, powinieneś/powinnaś dobrze przemyśleć, jakiego narzędzia użyjesz.

Jak wybrać narzędzie do przeprowadzenia pierwszego szkolenia? Odpowiedz sobie w pierwszej kolejności na pytania:

  • Jakie treści będę przekazywać uczestnikom szkolenia?
  • Czy potrzebuję pokazać im prezentację lub mój pulpit podczas szkolenia?
  • Jak będę sprzedawać dostęp do szkolenia?
  • Jak ocenię po fakcie, czy skutecznie rozreklamowałem swój pierwszy kurs?

Jeśli znasz te odpowiedzi, wybierzesz z łatwością spośród aplikacji jak YouTube, StreamYard, Facebook Live (w zamkniętej grupie FB) lub opcji płatnych jak Zoom czy Clickmeeting.

Czy wiesz, że… Funkcjonalności naszej platformy do tworzenia kursów i aplikacji do szkoleń na żywo jak Clickmeeting możesz ze sobą łączyć? Jeśli Twój kurs będzie uwzględniał spotkanie na żywo, możesz je osadzić np. w ostatniej lekcji w formie wygodnego okna transmisji. Nie musisz wtedy martwić się już o wysłanie dostępu do szkolenia wszystkim zainteresowanym.

Jak zrobić kurs internetowy?

Teraz już wiesz, jak zrobić własny kurs internetowy. Jeśli boisz się w przypadku kursu online klątwy wiedzy, koniecznie zacznij od zrobienia choć jednego kroku – na przykład nagraj video. Jeśli natomiast lubisz wszystko planować, zacznij od naszej chcecklisty i po kolei rozpisz działania.

Jak stworzyć kurs online? Teraz już wiesz, prawda?

Sprawdź także:

Powiadomienia
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments