blog

Domena Internetowa – Jak Wybrać Najlepszą Nazwę 6 Praktycznych Porad

jak wybrać nazwę domeny

Domena internetowa to to od czego zwykle zaczyna się Twoja przygoda online. W tym artykule postaram Ci się przybliżyć jak wybrać najlepszą nazwę domeny.

Zwykle do działania serwisu online potrzebne są dwie składowe, hosting, który metaforycznie jest domem dla twoich internetowych projektów i domena, która jest adresem dla tego domu, pozwalającym innym na jego odnalezienie.

Na co zatem zwrócić uwagę przy wyborze tej jedynej niepowtarzalnej nazwy, która będzie już zawsze towarzyszyć twoim działaniom?

Wersja wideo wpisu:

1. Dążenie do perfekcji - wybór domeny internetowej

Punkt pierwszy to niejako zaprzeczenie poprzedniego akapitu. Wybrana domena wcale nie musi być jedyna i na zawsze. Pamiętaj, że twój biznes i Ty będziecie się zmieniać w czasie, więc i domena może się zmienić. Tak zwany rebranding jest czasem potrzebny, a za nim będzie szła także zmiana domeny. Technicznie to bardzo prosta operacja, a jeśli idzie za tym uzasadniona potrzeba biznesowa, to w ogóle nie wahał bym się z taką zmianą.

Bardzo często skupianie się na tym, żeby ten pierwszy wybór był idealny prowadzi do tego, że tygodniami, a czasem wręcz miesiącami biznes nie startuje w oczekiwaniu na ten złoty strzał.

Podsumowując ten punkt, praktykuj zasadę “wystarczająco dobrze” w wyborze domeny, nie zacinaj się na szukaniu perfekcji.

2. Sprawdź dostępność i rozszerzenia

Jeśli masz już jakiś pomysł na nazwę, zacznij od sprawdzenia jej dostępności. Możesz to zrobić na przykład na naszej stronie w dziale “domeny”. Wystarczy, że wpiszesz w pole wyszukiwania wymyśloną nazwę i jej rozszerzenie. Samo rozszerzenie, nazywane często końcówką, też warto przemyśleć. Najpopularniejsze w naszym kraju rozszerzenie to oczywiście .pl i zdecydowanie zacząłbym od szukania domeny z taką właśnie końcówką przez wzgląd na jej największą intuicyjność podczas wpisywania adresu.

Warto też sprawdzić rozszerzenie .com z taką samą nazwą. To moim zdaniem optymalne połączenie na start. Domena lokalna oraz domena globalna, która daje możliwości ekspansji zagranicznej. Oczywiście rozszerzeń jest cały ogrom i jeśli do Twojego biznesu pasuje coś bardziej egzotycznego to szukaj ciekawych zestawień. Nawet jeśli finalnie wybierzesz mniej typowe rozszerzenie, to moim zdaniem warto zarezerwować też wspomniane wcześniej rozszerzenia, choćby po to, żeby ktoś inny nie mógł pod nimi stworzyć biznesu o tej samej nazwie.

3. Badanie rynku - sprawdź domenę

Przy wyborze domeny i sprawdzeniu jej dostępności, zdecydowanie warto sprawdzić czy ktoś już takiej nazwy gdzieś nie używa lub wręcz nie ma jej zarejestrowanej jako znak towarowy. Gwarantuję, że nie chcesz budować biznesu na podstawie nazwy, która już prosperuje, a obecny właściciel może wysnuć wobec ciebie roszczenia prawne za jej użycie. W najprostszej opcji wejdź po prostu do wyszukiwarki i wpisz wybraną nazwę w kilku odmianach. Po wynikach wyszukiwania powinna być możliwa ocena ogólna czy dana nazwa gdzieś funkcjonuje.

Możesz się też pokusić o sprawdzenie czy dana nazwa nie jest znakiem towarowym. Służą do tego specjalne wyszukiwarki np. ta – wyszukiwarka UP

4. Aspekty praktyczne - czy nazwa domeny ma znaczenie?

W zależności od specyfiki twojego biznesu, kluczowe może być, żeby nazwa była na przykład łatwo zapamiętywalna czy też, żeby można było ją łatwo podyktować komuś przez telefon. Musisz mieć na uwadze aspekty praktyczne, dlatego też warto unikać choćby myślników w nazwie. Może wizualnie nie będzie to wyglądać źle, ale już w formie mówionej straci swój czar. Podobnie jest z polskimi znakami w nazwie domeny. Jeśli takowe występują, to mówimy o tak zwanej domenie IDN. Częstym błędem jest rejestrowanie domeny tylko z takimi znakami i pomijanie domeny bez nich. To prosta droga do nikąd. Niewiele osób intuicyjnie wpisuje nazwę domeny z polskimi znakami, więc jeśli już chcesz mieć taką domenę, to zadbaj też o rejestrację i przekierowanie jej odpowiednika bez tych znaków.

Oczywiście z praktycznego punktu widzenia warto też zadbać o to, żeby domena nie była zbyt długa czy skomplikowana do wpisania.

5. Ograniczenia narzucone przez nazwę domeny

Źle wybrana nazwa domeny może być ogranicznikiem dla twojego biznesu. Najprostszym przykładem będzie tu historia marki HaszMagnet, która wcześniej nosiła nazwę “Opiekun Bloga”. Zapewne już widzisz do czego zmierzam. W pewnym momencie rozwoju naszej oferty blogi zeszły na dalszy plan, oferujemy obecnie między innymi sklepy czy platformę do tworzenia kursów, więc nazwa była dla nas pewnego rodzaju ograniczeniem. Tak jak wspomniałem w pierwszym punkcie, każdy biznes ewoluuje i taka sytuacja może mieć miejsce, rebranding to nic złego. Jeśli jednak jesteś na początku swojej drogi, to zastanów się czy przypadkiem wybrana już na tym etapie nazwa nie będzie cię ograniczać w przyszłości. Warto takie ryzyka minimalizować w miarę możliwości.

6. Koszty rejestracji oraz odnowienia domeny internetowej

Na koniec aspekt czysto finansowy. Zwróć uwagę na koszty rejestracji domeny, a w szczególności jej odnowienia po roku. Koszt ten będzie różny, gdyż rejestracja jest po prostu tańsza zarówno dla ciebie jak i firmy, która sprzedaje domeny. Bardzo często oferty typu “domena za złotówkę” to prosta droga do przepłacania w kolejnych latach i nie mówię tu o różnicach typu dziesięć procent, ale często sto czy dwieście procent. Warto też patrzeć na firmę od rejestracji domen pod kątem możliwości rozwoju, zakupu innych usług. Sama domena niewiele daje, dopiero w połączeniu z hostingiem czy pocztą nabiera wartości.

Patryk Kozioł

Myślisz o własnym biznesie online?

Bez zobowiązań

Sprawdź także:

Powiadomienia
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments