blog

Jak zrobić kopię bloga?

jak zrobić kopię bloga

W życiu każdego blogera przyda się czasem nieco specjalistycznej wiedzy odnośnie wielu różnych aspektów technicznych. Jeden z tematów, z którym czasem bloger się musi mierzyć to właśnie „Jak zrobić kopię bloga?

Najczęściej nie musisz robić tego sam, większość usług hostingowych, w tym nasza, automatycznie robi kopie zapasowe wszystkich Twoich plików oraz baz danych. W naszym przypadku taki backup wykonywany jest raz na 24 godziny i możesz przywrócić stan do 7 dni wstecz (zawsze mamy też starszą kopię zapasową sprzed min. miesiąca). Wszystko po to, by w razie jakiejkolwiek awarii czy błędu nie stracić dorobku wielu miesięcy / lat pracy. Wszystkie napisane teksty, komentarze, dodane zdjęcia – wszystkie elementy treści, które składają się na Twojego bloga i są jego częścią na danym serwerze są dzięki temu bezpieczne.

Kopie zapasowe to coś, czego Twój blog potrzebuje, można je robić nie tylko ze względów bezpieczeństwa. Czasem będziesz musiał ją wykonać, żeby przenieść blog z jednego dostawcy hostingu do drugiego, ale kopia przyda się także, gdy Twój blog potrzebuje np. nową szatę graficzną – wówczas deweloper może pracować na „żywym organizmie” z istniejącymi już treściami bez ryzyka, że zakłóci to działanie bloga w jego aktualnej formie. W razie potrzeby po prostu nadpisujesz bazę danych oraz pliki i całość wraca do poprzedniej formy. Kopię możesz robić także w przypadku wykonywania aktualizacji, a konkretnie przed nimi. W przypadku WordPressa zbyt wczesna aktualizacja może np. powodować niezgodność wtyczek z WordPressem czy odwrotnie. W takie sytuacji przywracasz kopię sprzed aktualizacji i możesz spokojnie czekać aż jej wykonanie będzie bezpieczne.

O ile pliki tak często się nie zmieniają i na ogół masz je na komputerze (w końcu dodajesz je na ogół właśnie stąd), to kopię bazy danych warto mieć zawsze pod ręką. To właśnie w bazie danych są wszelkie dane dynamiczne, treści Twoich wpisów, stron, ustawienia szablonu oraz wtyczek.

By wykonać kopię zapasową swojego bloga masz do dyspozycji tak naprawdę dwie metody:

1. Wtyczka do robienia kopii zapasowych

Korzystanie z WordPressa ma wiele zalet, ale zdecydowanie jedną z najważniejszych jest możliwość korzystania z bardzo bogatego środowiska wszelakich wtyczek oraz dodatków, które dają niemal nieograniczone możliwości tej platformie. Dzięki temu nawet proces robienia kopii bloga może być dla Ciebie stosunkowo prostym zadaniem, gdyż powstała do tego masa dedykowanych wtyczek.

Naszym zdaniem warto zainteresować się darmową wtyczką All-in-One WP Migration. Otrzymuje ona regularne aktualizacje, została przetłumaczona na kilkadziesiąt języków i jest naprawdę solidna a do tego prosta w użyciu. Możesz także znaleźć masę poradników oraz tutoriali pokazujących krok po kroku jak za pomocą tej wtyczki wykonać kopię zapasową. Pamiętaj, że nie musisz robić codziennie kopii tych samych plików, to zbędnie obciąża Twoje konto hostingowe. Większość z nich nie zmieniła się z dnia na dzień więc jeśli masz już robić kopię skup się na utworzeniu kopii tego co się faktycznie zmieniło od ostatniej kopii. Tak jak wspomniałem wcześniej, baza danych będzie jedną z takich rzeczy.

Zobacz jak wygląda ten proces na przykładowym filmie:

Alternatywy dla tej wtyczki do także BackWPUp czy Updraft Plus.

2. Tradycyjna metoda – FTP + bazy danych

Jeśli jesteś bardziej techniczny, możesz zdecydować się także na zrobienie kopii bloga samodzielnie. I choć na pierwszy rzut oka ta metoda może wydawać Ci się skomplikowana to możesz z niej skorzystać nie robiąc sobie krzywdy. No, niekoniecznie sobie, ale swojemu blogowi.

WordPress, czyli Twój blog, składa się z plików oraz bazy danych, która zawiera m.in. wszystkie treści Twoich wpisów czy stron.

Pliki

Do pobrania wszystkich plików posłuży konto FTP. Login, hasło oraz adres za pomocą których będziesz się łączyć z serwerem FTP otrzymasz od swojego hostingodawcy lub wygenerujesz samodzielnie w panelu hostingu. Do uzyskania połączenia z Twoim plikami wystarczy program pełniący funkcję klienta FTP, jeden z popularniejszych programów tego typu to FileZilla pokazana poniżej.

jak zrobić kopię bloga

Baza danych

Mamy już pliki, czas na bazę danych. Do eksportu bazy musisz się zalogować do panelu phpMyAdmin, adres panelu uzyskasz od hostingodawcy. Login i hasło do bazy danych znajdziesz w pliku wp-config.php (możesz zajrzeć do tego pliku, który pobrałeś w poprzednim punkcie). Po zalogowaniu jest już z górki, wchodzisz do działu „Eksport” i po prostu pobierasz plik z bazą. A wygląda to tak:

jak zrobić kopię bloga

 


 

Taki komplet (pliki i baza danych to cały blog) można przechowywać na dysku lokalnym komputera, ale by nie utracić kopii wraz z awarią komputera można dodatkowo wgrać archiwum na dowolny dysk w chmurze (Dropbox, Google Drive, OneDrive, iCloud). Pamiętaj, aby nie przechowywać takiej kopii na hostingu, jest to prawie zawsze zabronione regulaminowo a do tego bez sensu, gdyż w przypadku awarii serwera i tak się do tych plików nie dostaniesz.

O wyborze jednej z powyższych opcji powinien pomyśleć każdy bloger, niezależnie od skali swojej działalności twórczej czy opisywanej tematyki. Twój blog to zapewne efekt wielu godzin, miesięcy czy lat pracy oraz dzieło, wokół którego mamy wiele planów. Szkoda byłoby zaprzepaścić cały wysiłek włożony w jego tworzenie, dlatego warto regularnie robić sobie kopie zapasowe. Mam nadzieję, że dzięki temu tekstowi wybierzesz i wdrożysz w życie najlepszą dla siebie opcję.

Patryk Kozioł

Myślisz o własnym biznesie online?

Bez zobowiązań

Sprawdź także:

Powiadomienia
Powiadom o
guest
5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Olga
Olga
3 lat temu
Ocena :
     

Co jeśli blog jest za duży i wtyczka nie chce zrobić kopii?

Waldemar
Waldemar
3 lat temu
Ocena :
     

Jeżeli zrobię kopię siebie na komputerze to mogę otworzyć n a innym hostingu i nie będzie to zakłócało pracy właściwej strony?

Waldemar
Waldemar
Reply to  Patryk Kozioł
3 lat temu

Dzięki