blog

Jak wybrać grupę docelową kursu online?

Jak wybrać grupę docelową kursu online

Masz gotowy kurs online i chcesz zacząć go sprzedawać? A może dopiero rozpoczynasz pracę i zastanawiasz się, kto będzie Twoim potencjalnym klientem? W jednym i drugim przypadku musisz określić swoją grupę docelową. Bez tego nie będziesz wiedział do kogo kierować komunikację marketingową i promocyjną kursu. Sprawdź jak wybrać taką grupę odbiorców!

Spis treści:

  1. Co to jest grupa docelowa?
  2. Grupa docelowa kursów online, jak określić?
  3. Dlaczego określenie grupy docelowej jest ważne?
  4. Jakich narzędzi użyć do określenia grupy docelowej?

Co to jest grupa docelowa?

Zanim przejdziesz do określania grupy docelowej swojego kursu online, najpierw musisz zrozumieć, czym tak naprawdę ona jest. Jest to zbiór osób o wspólnych cechach jak np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania, sposób spędzania wolnego czasu czy wykształcenie. Połączenie osób w jedną kategorię odbiorców pozwala określić, kto potencjalnie będzie zainteresowany zakupem Twoich produktów. Wyznacza to również kierunek komunikacji marketingowej, promocyjnej i wizualnej. Grupa docelowa może być szeroka, czyli uwzględniać tylko bardzo ogólne kwestie, które łączą ludzi. Natomiast warto poświęcić czas na stworzenie precyzyjnie określonej kategorii odbiorców, aby zwiększyć prawdopodobieństwo sprzedaży kursu i zysku z podejmowanych działań. Przykładowo, jeśli tworzysz kurs online o tym, jak korzystać z narzędzi do profesjonalnej obróbki zdjęć możesz kierować swoją komunikację do osób, które są zainteresowane fotografią. Taka grupa jest bardzo ogólna i z pewnością nie wszyscy będą zainteresowani zakupem kursu, bo mogą robić zdjęcia jedynie hobbistycznie. Natomiast, jeśli skierujesz swój przekaz do osób, które są zawodowymi fotografami, mają własną firmę i świadczą usługi fotograficzne, to zwiększysz szansę na sprzedaż.

Grupa docelowa kursów online, jak określić?

Jeśli chcesz precyzyjnie określić swoją grupę docelową, musisz zebrać jak najwięcej informacji o swoich potencjalnych klientach. Zastanów się, kto może potrzebować Twojego kursu i dlaczego. Jaki problem Twój produkt będzie w stanie rozwiązać i co skłoni daną osobę do skorzystania z niego. Powinieneś przede wszystkim określić:

  • wiek,
  • płeć,
  • miejsce zamieszkania,
  • wykształcenie,
  • zainteresowania,
  • sytuację zawodową i prywatną,
  • sposób podejmowania decyzji zakupowych,
  • kanały komunikacji, z których korzysta dana grupa odbiorców,
  • system wartości oraz cele,
  • problemy,
  • kierowanie się emocjami czy logiką w działaniu,
  • sposób spędzania wolnego czasu,
  • etap życia.

To najważniejsze aspekty, które pozwolą Ci stworzyć wyraźny obraz grupy docelowej Twojego kursu. Możliwe, że będziesz potrzebował również innych elementów lub te wymienione nie będą w Twoim przypadku aż tak istotne. Wykorzystaj po prostu te aspekty, które pozwolą Ci lepiej poznać klientów, ich zachowania i oczekiwania.

Dlaczego określenie grupy docelowej jest ważne?

Wiedza o tym, jak wygląda grupa docelowa, pomoże Ci stworzyć produkt idealnie dopasowany do potrzeb oraz wybrać odpowiedni sposób komunikacji z odbiorcami. Twój kurs online ma pomóc rozwiązać problemy innych i przekazać im wartościową wiedzę, dlatego powinien być stworzony z myślą o nich. W praktyce oznacza to, że szkolenie powinno być atrakcyjnie wizualnie i mieć formę dostosowaną do możliwości Twoich kursantów. Na przykład, jeśli Twoja grupa docelowa może poświęcić dziennie jedynie kilkanaście minut na zdobycie nowej wiedzy, to dobrze podzielić kurs krótkie lekcje. Platforma do kursów online to doskonałe rozwiązanie w tym przypadku, ponieważ kursanci mogą wracać do materiałów wtedy, kiedy mają na to czas. Określenie grupy docelowej będzie również pomocnym elementem w promocji kursu online. Będziesz wiedział, gdzie promować swój produkt i jakich konkretnie kanałów użyć, aby zaprezentować swoje szkolenie. Taka wiedza pozwoli Ci również dopasować sposób komunikacji, czyli stworzyć określone treści, które zachęcą potencjalnych klientów do zakupu. Jeśli okaże się, że Twoja grupa podejmuje decyzje zakupowe w logiczny i przemyślany sposób, powinieneś skupić się na przedstawieniu racjonalnych korzyści i wartości, jakie daje Twój produkt. Tylko w taki sposób będziesz w stanie przekonać osoby, do skorzystania ze swojej oferty.

Jakich narzędzi użyć do określenia grupy docelowej?

Do stworzenia grupy docelowej na pewno będziesz potrzebował sporo czasu i analizy wielu danych. Jeśli masz swoją stronę internetową, możesz skorzystać z dostępnego i bezpłatnego narzędzia Google Analytics. Zbiera ono podstawowe informacje o osobach odwiedzających Twoją witrynę. W ustaleniu potencjalnych klientów pomoże również analiza użytkowników na Twoich stronach w social mediach, czyli Facebooku czy Instagramie. Statystyki pokażą Ci, kim są Twoi odbiorcy, jakie są ich zainteresowania, wiek oraz gdzie mieszkają. Możesz przeanalizować również działania konkurencji i sprawdzić jak oni komunikują swoje produkty. Oprócz statystyk i danych możesz polegać również na własnej obserwacji i analizie zachowań użytkowników w internecie. Dzięki temu będziesz wiedział, kogo prawdopodobnie zainteresuje Twój kurs i gdzie znajdują się potencjalni klienci. Jeśli połączysz całą zdobytą wiedzę z różnych źródeł, uda Ci się stworzyć dokładny obraz grupy docelowej swojego kursu, a to zagwarantuje Ci sukces!

Patryk Kozioł

Myślisz o własnym biznesie online?

Bez zobowiązań

Sprawdź także:

Powiadomienia
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments