8 pytań do prawnika o sklep online – Wojciech Wawrzak

Wojciech Wawrzak 8 pytań do prawnika

Kwestie prawne to jeden z ważniejszych obszarów, jeśli już zdecydujesz się na prowadzenie sklepu online. Dziś postaramy się rozwiać nieco Twoich wątpliwości zadając kilka, często powtarzających się, pytań radcy prawnemu specjalizującemu się w  branży kreatywnej. Wojciech Wawrzak, bo o nim mowa, pomaga w prawnych zmaganiach przedsiębiorcom, twórcom, freelancerom, sklepom internetowym, startupom oraz innym przedstawicielom branży kreatywnej, internetowej i e-commerce. Więcej cennej wiedzy znajdziesz na jego blogu praKreacja.pl. Zaczynamy!

1. Czy ktoś może zwrócić e-book lub kurs, który u mnie kupił?

Konsument oraz przedsiębiorca na prawach konsumenta mogą odstąpić od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni od jej zawarcia bez podawania przyczyny. Jest to regulacja ustawowa i nie można jej zmienić. Niemniej jednak, istnieje możliwość wyłączenia prawa do odstąpienia od umowy. Wymaga to odebrania od kupującego dodatkowej zgody na etapie składania zamówienia, np. poprzez dodatkowy checkbox do zaznaczenia: Chcę otrzymać zamawiane treści cyfrowe natychmiast po dokonaniu płatności. Wiem, że tracę w ten sposób prawo odstąpienia od umowy.

2. Czy ktoś może reklamować produkt elektroniczny, jeśli nie spełni jego oczekiwań?

Każdy kupujący może zawsze złożyć reklamację. Procedura reklamacyjna powinna zostać opisana w regulaminie i trzymać się wymogów przewidzianych przez prawo. O ile reklamację zawsze można złożyć, o tyle nie zawsze będzie ona zasadna. Powody reklamacji muszą być obiektywnie uzasadnione, np. kurs miał błędy, problemy techniczne itp. Sam fakt niezadowolenia kupującego z produktu cyfrowego nie oznacza od razu, że produkt cyfrowy rzeczywiście jest wadliwy. Na reklamację zawsze trzeba jednak zareagować, udzielając odpowiedzi, czy to pozytywnej, czy negatywnej.

3. Skąd wziąć regulamin sklepu? Czy mogę go sobie skopiować z gotowego wzoru? Czy ogólnodostępne wzory takich dokumentów są chronione prawem autorskim?

Szablony regulaminów dostępne są w Internecie, zarówno nieodpłatnie, jak i odpłatnie. Odpłatne mają tę zaletę, że pochodzą ze sprawdzonych źródeł, są wynikiem pracy konkretnego prawnika, który bierze odpowiedzialność za jakość tych materiałów. Nieodpłatne szablony nie dają gwarancji rzetelności, choć nie można oczywiście wykluczyć, że są w sieci również rzetelne materiały darmowe. Niemniej jednak, kopiowanie regulaminów z ogólnodostępnych źródeł często kończy się chaosem, niespójnością i błędami w dokumentach.

Ochrona prawnoautorska regulaminów bywa kwestionowana, ale w mojej ocenie regulamin, tak jak każdy inny tekst, może być napisany w sposób odtwórczy lub twórczy. Tam, gdzie pojawia się twórczy charakter pracy, pojawia się również ochrona prawa autorskiego.

Pamiętaj: gotowe, sprawdzone dokumenty prawne z gwarancją aktualizacji po zakupie, możesz kupić razem z naszym sklepem online, tu znajdziesz szczegóły – dokumenty prawne.

4. Myślę o sklepie, ale wszyscy wokół straszą mnie RODO i przepisami ochrony danych klientów. Czy jest się czym martwić? Jaka relanie kara grozi mi za niedopełnienie formalności?

Nie da się ukryć, że każdy sklep internetowy wiążę się z przetwarzaniem danych osobowych i należy wdrożyć odpowiednie zabezpieczenia, procedury, przygotować właściwą dokumentację. Do tematu podchodzić należy po prostu jak do inwestycji w dobry start, bez niepotrzebnego strachu. Solidne przygotowanie na początku przekłada się na komfort i spokój w późniejszym okresie.

Wprawdzie RODO przewiduje możliwość nakładania kar pieniężnych w wysokości nawet do 20 mln euro lub do 4% obrotu przedsiębiorstwa z roku poprzedniego. Nie oznacza to jednak, że taka kara zostanie nałożona na Ciebie. W samym RODO znajduje się wskazanie, że kara ma być proporcjonalna oraz wylistowane są kryteria, jakimi organ nadzorczy ma się kierować, ustalając wysokość kary.

5. Czy jeśli ktoś kupi towar za pobraniem, ale nie płaci to mogę w jakiś sposób taką osobę pociągnąć do odpowiedzialności?

Tak, nieodebranie towaru przez klienta to niewywiązanie się przez niego z obowiązków wynikających z zawartej umowy sprzedaży, co pozwala kierować do klienta określone roszczenia z tym związane.

6. Prowadzę działalność nierejestrowaną. Czy mogę założyć sklep internetowy?

Tak, jak najbardziej. Odpowiedź znajdziesz w tym krótkim, 3 minutowym wideo:

7. Informacja o ciasteczkach - czy zawsze musi się wyświetlać w sklepie? Czy jej treść musi być określona? Często widać przyciski z dystansem typu "Lubię ciastka!" zamiast "Akceptuję", czy to jest zgodne z prawem?

Tak, każda strona internetowa powinna wyświetlać pasek z informacją o cookies, ponieważ każda strona jakieś pliki cookies wykorzystuje. Co więcej, cookies inne niż niezbędne do prawidłowego działania strony, powinny być ładowane dopiero po wyrażeniu zgody przez użytkownika. Szczegóły w 4 minutowym filmie poniżej:

8. Chcę w moim sklepie internetowym sprzedawać usługi. Czy muszę osobno za każdym razem przygotować i podpisywać umowę z klientem? Może mogę to zrobić przez Internet tyko na podstawie oferty z mojej strony?

Tak, każda strona internetowa powinna wyświetlać pasek z informacją o cookies, ponieważ każda strona jakieś pliki cookies wykorzystuje. Co więcej, cookies inne niż niezbędne do prawidłowego działania strony, powinny być ładowane dopiero po wyrażeniu zgody przez użytkownika. Szczegóły w 4 minutowym filmie poniżej:

Masz pytanie? Coś jest nadal niejasne? Napisz swoje pytanie w komentarzu! Poprosimy Wojtka o odpowiedź na wszystkie :).

Kategorie

Wyjątkowy webinar!
Tajniki tworzenia kursu online

Historia sprzedaży pół tysiąca kursów

Dni
Godziny
Minuty
Sekundy

Liczba miejsc ograniczona.

Quiz Influencera
sprawdź swoją wiedzę!

Przetestuj
WordPress.org za darmo

Sprawdź także:

Powiadomienia
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments