blog

Marketing automation – efektywny sklep

marketing automation

Zanim nauczę Cię tego, jak zwiększyć swoje codzienne zarobki, prowadząc sklep internetowy, zacznę od przytoczenia kilku faktów. Przeczytaj je dokładnie i zastanów się, czy któryś jest Ci szczególnie bliski.

Jeżeli choć jeden punkt odnosi się do tego, w jaki sposób aktualnie prowadzisz swój sklep internetowy, to ten wpis jest dla Ciebie. Dowiesz się z niego między innymi:

  • jak rozwiązać powyższe problemy związane ze sprzedażą internetową,
  • czym jest wtyczka Shop Magic i jaki może mieć wpływ na poprawę funkcjonowania Twojego sklepu.

Porzucony koszyk - co to jest?

Zacznijmy od podstaw – czym w ogóle jest „porzucony koszyk” w sklepie internetowym. Aby dobrze zrozumieć to pojęcie, przypomnij sobie, w jaki sposób robisz zakupy przez Internet. Na pewno niejeden raz zdarzyło Ci się zainteresować jakimś produktem (najczęściej dzięki dobrej jego reklamie). Z uśmiechem na twarzy dodajesz go do koszyka, wpisujesz swoje dane, przechodzisz do płatności i… nie finalizujesz jej. Dlaczego? Co wpłynęło na to, że porzuciłeś/aś koszyk z zakupami, zamykając okno przeglądarki?

  • Nastąpił nieoczekiwany problem z płatnością.
  • Rozmyśliłeś/aś się.
  • Nie wiedziałeś/aś, czy na pewno potrzebujesz tego produktu.
  • Zająłeś/aś się inną czynnością, zapomniałeś/aś opłacić zamówienie i wyłączyłeś/aś okno przeglądarki.

To tylko kilka przykładów zjawiska opisywanego terminem „porzuconego koszyka”. Robiąc zakupy przez Internet, czujemy się pewniej; mamy więcej czasu do namysłu niż w normalnym sklepie, a to pozwala nam częściej podejmować decyzję o rezygnacji z zakupu. Nie zawsze jednak jest to dla nas dobre — masz świadomość tego, że czegoś potrzebujesz, ale odwlekasz zakup, bo może znajdziesz korzystniejszą ofertę na innej stronie internetowej lub zwyczajnie nie jesteś przekonany/a o słuszności swojego wyboru.

W tym momencie Ty — jako osoba prowadząca sklep internetowy — musisz zatroszczyć się właśnie o to niezdecydowanie. Pokażę Ci, co zrobić, aby Twój klient nie miał żadnych wątpliwości podczas składania zamówienia, nie porzucał koszyka zakupowego, sfinalizował transakcję, a co za tym idzie — dał Ci zarobić.

Odzyskiwanie porzuconego koszyka

Najpopularniejszym sposobem zachęcenia klienta do dokończenia zakupów w sklepie internetowym jest odpowiednio ustawiona reklama – tak zwany remarketing. Tego typu działania polegają na zaplanowanym wyświetlaniu reklam wybranych przez klienta produktów w różnych miejscach w Internecie. O tym jak działa remarketing przeczytasz w naszym wpisie – Recykling czytelnika

My jednak skupimy się na innym, o wiele prostszym sposobie zmobilizowania klienta do finalizacji zamówienia w sklepie internetowym, jakim jest automatyzacja z odzyskiwaniem porzuconego koszyka. To jedno z zagadnień tak zwanej automatyzacji marketingu (marketing automation), które opiszę dla Ciebie w tym artykule. Poznaj  sposoby na to, aby w odpowiednio przemyślany sposób pokazać swojemu klientowi, że jest dla Ciebie ważny, że liczysz się z jego zdaniem i że jesteś sprzedawcą, któremu może w pełni zaufać.

Przypomnij o sobie w nienachalny sposób:

„Dzień dobry,
80% Polaków odczuwa codziennie stres… Czy wiesz, że szydełkowanie znacząco wpływa na poprawę nastroju i relaksuje :)? Twój e-book „Szydełkowanie krok po kroku” nadal na Ciebie czeka. Daj sobie szansę na naukę tego odprężającego zajęcia. Kliknij tu i kontynuuj swoje zakupy.”

Powyższy przykład to jedna z propozycji dyskretnego przypomnienia klientowi, że nie sfinalizował transakcji w sklepie internetowym. W automatyzacji marketingu zjawisko to nosi nazwę akcji. Akcja ściśle powiązana jest ze zdarzeniem oraz reakcją.

#1 Zdarzenie: Klient porzuca koszyk z nieopłaconym produktem. Zdecydował się na zakup e-booka o szydełkowaniu dla początkujących, ponieważ chciał spróbować nowego zajęcia. Zauważył jednak, że nie ma wystarczającej kwoty na koncie, a elektroniczna książka o nowym hobby nie jest produktem pierwszej potrzeby. W związku z tym zrezygnował z zakupu i najprawdopodobniej już go nie dokończy.

#2 Akcja: teraz czas na Ciebie. Wysyłasz (mam nadzieję, że przyszłemu) klientowi wiadomość e-mail o powyższej treści, która:

  • przypomni mu o tym, że wczoraj był zdecydowany kupić wybrany produkt,
  • pozwoli mu wrócić myślami do tego, że trzeba mieć czas na rozwijanie własnych zainteresowań,
  • uświadomi mu, dlaczego warto sfinalizować niedokończony zakup.

Taką wiadomość wyślij klientowi kilka razy razy, ale nie za dużo (system powinien przerwać proces, gdy klient sfinalizuje rozpoczętą transakcję).

#3 Reakcja: Klient został zachęcony e-mailem, który od Ciebie otrzymał; wraca do porzuconego koszyka i finalizuje transakcję.

marketing automation jak działa

Działając na bazie powyższego schematu (zdarzenie – akcja – reakcja), przypominasz klientowi o tym, dlaczego tak naprawdę rozpoczął zakupy w Twoim sklepie. Nienachalnie, z
wyczuciem, zachęcasz go do tego, aby zakończył rozpoczęty proces zakupowy. Pokazujesz mu korzyści z produktu, który znajduje się w porzuconym koszyku.

Rozszerzenie Shop Magic, znajdujące się w naszym gotowym sklepie online, działa w oparciu o wyżej opisany schemat. Dzięki niemu, w prosty i szybki sposób, będziesz mieć możliwość ustawienia automatycznych reakcji systemu sklepu internetowego na wybrane zachowania klientów. Wtyczka Shop Magic umożliwi Ci kontakt z klientem, który przy składaniu zamówienia wpisał w formularzu swój adres e-mail. Zobacz, jak łatwo za pomocą gotowych „przepisów” stworzyć automatyzację w naszym sklepie, to dosłownie kilka kliknięć:

Morze możliwości

Pamiętaj o swoim Kliencie. Lubimy, gdy druga osoba pamięta o nas, szepnie nam miłe słowo, przypomni nam, że jesteśmy ważni. W taki właśnie sposób powinieneś/aś traktować swojego klienta – nie tylko w momencie, gdy robi zakupy w Twoim sklepie, ale także (co z perspektywy finansowej wydaje się dużo bardziej korzystne) po udanej transakcji. To od Ciebie zależy, czy nowy klient będzie regularnie wracał na zakupy do Twojego sklepu.

Co możesz zrobić, aby być godnym zaufania sprzedawcą, który przyciągnie do siebie nową grupę stałych klientów?

Przykład 1: Jesteś właścicielem sklepu z produktami elektronicznymi

Ustaw kilka automatycznych wiadomości e-mailowych do Klienta, który zrobił u Ciebie zakupy. Możesz zaprosić go do zamkniętej grupy na Facebooku, zaproponować rabat na inny produkt (najlepiej uzupełniający ten, który sam zakupił), wysłać instrukcję użytkowania nowego sprzętu lub zadać kilka pytań pomocniczych sprawdzając jego zadowolenie. Spraw, żeby kupujący poczuł, że się nim interesujesz w sposób wyważony, subtelny.

Przykład 2: Sprzedajesz udział w webinarze

Zadbaj o to, aby Twoi klienci pamiętali o mającym się odbyć webinarze na długo przed zaplanowaną jego datą. W tym celu możesz:

  • wysyłać cyklicznie automatyczne e-maile z zadaniami do wykonania lub darmowymi materiałami, które uzupełnią treść spotkania,
  • podkreślić, że uczestnicy będą mogli bezpłatnie obejrzeć powtórkę w określonym czasie,
  • przypomnieć (byle nie za często) o tym, kiedy dokładnie odbędzie się webinar.

Przykład 3: Sprzedajesz produkty fizyczne

Po kilku tygodniach od daty zakupu ustaw automatyczną wiadomość do swojego Klienta i zapytaj go o opinię na temat produktu, który kupił. Niech to nie będzie prośba o recenzję na stronie sklepu internetowego, ale bezpośrednia wiadomość wskazująca na Twoje szczere zainteresowanie jego zdaniem.

Powyższe działania odnoszące się do „zaopiekowania się” klientem świadczą dobrze o Tobie jako sprzedawcy. Te, mogłoby się wydawać, mało znaczące czynności sprawią, że klient poczuje się doceniony i w pewien sposób wyróżniony, co na pewno przełoży się na to, że zostanie z Tobą na dłużej i regularnie będzie kupował produkty w Twoim sklepie oraz (trzymam kciuki!) poleci Cię swoim bliskim jako firmę godną zaufania.

Wszystkie wyżej opisane działania związane z dbaniem o klienta (począwszy od od momentu, gdy podjął decyzję o zakupie) możesz zrealizować za pomocą wtyczki Shop Magic. Nie potrzebujesz osobnego narzędzia do obsługi newslettera, a e-maile do klientów oraz prośby o opinie dotyczące produktów będą wysyłane automatycznie. Sprawdź sam/a.

Usprawniaj procesy wewnątrz firmy automatyzacją

To jednak nie wszystkie zalety wtyczki Shop Magic! Klient powinien być dla Ciebie najważniejszy, jednak nie możesz zapominać o sobie, swoim biznesie oraz o osobach, które zatrudniasz. Sprawnie działające procesy wewnątrz firmy to podstawa dobrej sprzedaży produktów czy usług. Klient, który widzi, że wszystko działa jak w przysłowiowym zegarku, nie będzie miał wątpliwości odnośnie do tego, czy można Ci zaufać. Na poniższym przykładzie wytłumaczę Ci, jak łatwo możesz usprawnić codzienną komunikację nie tylko na linii „sklep-klient”, ale także w kontaktach z partnerami.

Przykład: Sklep w modelu dropshipping

Prowadzenie sklepu internetowego w trybie dropshipping oznacza, że produkty, które można kupić w Twoim sklepie internetowym, przechowywane są w magazynie zewnętrznym. Do jego zadań należy między innymi pakowanie oraz wysyłka zakupionych przedmiotów. Tradycyjna metoda kontaktowania się z magazynem to ręczne wysłanie e-maila, w którego treści podaje się dane do wysyłki oraz zamówione produkty. Jeśli wiadomość nie zostanie wysłana
z powodów technicznych lub losowych (ktoś po prostu o tym zapomni), to zamówienie czeka. Oczekiwanie nie jest dobre, ponieważ klient może się zniecierpliwić, a co za tym idzie — kolejny raz nie zrobić zakupów w Twoim sklepie.
Tutaj z pomocą przyjdzie Ci wspomniana już wtyczka WordPress Shop Magic, która automatycznie poinformuje magazyn o złożonym zamówieniu. Co więcej, rozszerzenie umożliwia także ustawienia poszczególnych wiadomości w taki sposób, aby od razu docierały one do osób odpowiedzialnych za konkretne działania w magazynie. Wszystko w sposób automatyczny.

Marketing automation - podsumowanie

Prowadzenie sklepu internetowego i bycie sprzedawcą, któremu można zaufać, nie jest – wbrew pozorom – tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim dawaj swoim klientom wartość i stawiaj jakość na pierwszym miejscu. Na pewno pomocne w tym będą różnego rodzaju narzędzia, takie jak chociażby Shop Magic. Ta wtyczka daje Ci naprawdę wiele możliwości uproszczenia komunikacji z klientem oraz osobami związanymi z Twoim sklepem internetowym. Nie ma bowiem nic bardziej pożądanego w codziennej pracy, jak dobra i zrozumiała komunikacja – a na taką właśnie pozwoli Ci opisane w tym artykule rozszerzenie.

Wtyczkę Shop Magic (WordPress):

  1. znajdziesz w naszych gotowych sklepach internetowych z pełną opieką 
  2. kupisz niezależnie tutaj – przejdź do sklepu

Korzystasz na co dzień z wtyczki Shop Magic? Napisz w komentarzu, jak Ci się sprawdza. Masz pytania związane z jej działaniem? Również podziel się nimi pod tym wpisem.

Patryk Kozioł

Myślisz o własnym biznesie online?

Bez zobowiązań

Sprawdź także:

Powiadomienia
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments