PrestaShop vs WooCommerce – porównanie (dla nietechnicznych)

woocommerce vs prestashop

Wybór rozwiązania, na podstawie którego będzie funkcjonował Twój sklep online, jest bardzo ważny. Będzie on warunkował to, czy skupisz się na marketingu, sprzedaży, czy może duża część Twojej uwagi i finansów będzie ukierunkowana na techniczne aspekty funkcjonowania sklepu.

WooCommerce czy PrestaShop

Od razu zaznaczę, że artykuł ten nie ma na celu wyłonienia zwycięzcy, pokazania, które rozwiązanie jest lepsze. One są różne i w różnych sytuacjach sprawdzają się lepiej bądź gorzej. Postaram się w przejrzysty sposób przedstawić Ci fakty, które pomogą dokonać wyboru.

Różnice u podstaw są dość klarowne. PrestaShop jest rozwiązaniem dedykowanym tworzeniu sklepów internetowych i niewątpliwie w wielu kryteriach będzie to ogromną zaletą. Oczywiście taka struktura może być też wadą, wtedy uniwersalność WordPressa bierze górę.

WooCommerce jest niejako na doczepkę, rozszerza funkcje WordPressa. Co za tym idzie, przejmuje wszystkie zalety, ale także wady samego WordPressa. Nieumiejętnie prowadzony, z nadmierną liczbą kiepskiej jakości wtyczek potrafi być udręką w utrzymaniu i zapewnieniu stabilności działania.

Poniżej znajdziesz tabelę, która przedstawia porównanie WooCommerce oraz PrestaShop pod względem ich kluczowych cech i przeznaczenia. W kolejnym kroku omówimy sobie bardziej szczegółowo te dwa rozwiązania.

WooCommerce vs. PrestaShop - tabela porównawcza

 WooCommercePrestaShop
Dla kogoMałe i średnie sklepyŚrednie i duże sklepy
TypDodatek (wtyczka) e-commerce
do systemu WordPress
Rozwiązanie dedykowane e-commerce
PopularnośćBardzo dużaPrzeciętna
Hosting (baza)Hosting współdzielonyVPS, hosting hybrydowy
Przyjazność SEOBardzo dobraDobra, brak modułu bloga
Wydajność na bardzo dużych bazach produktowych (kilka tysięcy +)SłabaDobra
Obsługa wielu językówWymagana dodatkowa wtyczkaWbudowana
Wymagana wiedza techniczna właściciela (podstawy)MałaŚrednia
Dostępność dodatków (szablony, wtyczki)Bardzo dużaŚrednia
CenaOpen SourceOpen Source
Koszty poboczneStosunkowo niewielkieŚrednie do dużych

Myślę, że powyższa tabela dość jasno pokazuje, którą opcję wybrać w zależności od potrzeb. Rozwińmy temat dopasowania nieco bardziej.

WooCommerce vs PrestaShop - co dla kogo?

Podział wydaje się dość klarowny, im bardziej skomplikowany i rozbudowany sklep planujesz prowadzić, tym bardziej oddalasz się od WooCommerce w stronę PrestaShop.

Jeśli zatem planujesz otworzyć sklep, który:

  • będzie zawierał kilkadziesiąt do kilkuset produktów fizycznych;
  • będzie służył głównie do sprzedaży produktów elektronicznych takich jak e-booki;
  • będzie stosunkowo tani w stworzeniu i utrzymaniu;
  • nie będzie wymagał dużej mocy hostingu/ serwera;
  • będzie łatwy w obsłudze,

wybierz WooCommerce. To zdecydowanie lepsza opcja dla powyższych kryteriów.

Jeśli zaś:

  • Twój sklep będzie zawierał złożoną strukturę i różnorodność produktów;
  • planujesz sukcesywnie powiększać asortyment do dużych rozmiarów i mocno skalować sklep;
  • zależy Ci na rozwiązaniu zaprojektowanym stricte pod e-commerce;
  • kluczowa jest dla Ciebie wydajność przy dużym natężeniu ruchu w zestawieniu z dużym asortymentem;
  • dysponujesz odpowiednim budżetem na serwer, utrzymanie i rozwój sklepu;
  • planujesz sklep wielojęzyczny z obsługą wielu walut,

to będą sygnały wskazujące na to, że Twoim wyborem powinien być PrestaShoop.

PrestaShop vs WooCommerce - koszty

woocommerce czy presta kosztyDużą rolę przy wyborze powinna odgrywać świadomość kosztów. Mimo że oba rozwiązania są darmowe (open source), to już koszty związane z utrzymaniem zaplecza serwerowego, obsługi technicznej czy realizacji dodatkowych funkcji mogą odbić znaczące piętno na budżecie, którym dysponujesz. Nie ma się co oszukiwać, WooCommerce jest rozwiązaniem w ogólnym ujęciu znacznie tańszym niż PrestaShop.

Koszty PrestaShop

Samo kompleksowe wdrożenie tego systemu nie jest tanie. Nie mówię tylko o instalacji, bo ta przebiega dość gładko, ale potrzeba wiedzy i doświadczenia, aby wszystko mogło działać sprawnie i bezproblemowo. Uzbiera się w sumie kilka tysięcy złotych.

Konstrukcja samego skryptu, którym jest PrestaShop, sama w sobie sprawia, że wymaga on dobrego hostingu (większej mocy obliczeniowej) już na starcie. Dobrym przykładem są Smarty używane przy generowaniu szablonów. Przyjmuje się, że hosting współdzielony po prostu nie daje sobie rady z takim rozwiązaniem. Pomijam fakt, że dużo z takich hostingów jest po prostu kiepskiej jakości. Pozostaje serwer VPS (tu przeczytasz co to jest serwer VPS) lub znacznie mniej skomplikowany hosting hybrydowy z konkretnymi zasobami. Tak czy inaczej, nie licz, że za kilkadziesiąt złotych rocznie znajdziesz cokolwiek nadającego się do użytku w przypadku Presty. Myślę, że realnie mówimy tu o kwotach bliższych tysiąca złotych rocznie w przypadku solidnej bazy i racjonalnego zapasu mocy w przypadku większego ruchu.

Każdy dobrej jakości dodatek to kolejny koszt. Od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy.

Jak widzisz, na każdym kroku czeka jakiś wydatek. Fakt, należy to traktować w kryteriach inwestycji, która po prostu się zwraca.

Koszty WooCommerce

Tu sprawa ma się bardziej optymistycznie, gdyż WordPress wraz z WooCommerce nie są tak wymagające. Wdrożenie możesz wykonać nawet samodzielnie. Spędzisz wprawdzie dużo czasu na dokształcaniu się, ale jest to możliwe. Zlecenie kompleksowego projektu sklepu specjaliście to niższy koszt niż w przypadku PrestaShop, ale nadal mówimy o kilku tysiącach złotych. Alternatywą może być opcja abonamentowe jak w przypadku naszych sklepów, gdzie za kilkadziesiąt złotych miesięcznie otrzymujesz sklep wraz opieką techniczną.

Kilkaset złotych rocznie wystarczy także na dobrej jakości hosting współdzielony. Wymagania WooCommerce w tym zakresie są dużo niższe niż PrestaShop. Zwróć tylko uwagę na jakość wybranego usługodawcy, hosting hostingowi nie równy.

WooCommerce vs PrestaShop - podsumowanie

Myślę, że powyższa wiedza pozwoli Ci dokonać słusznego wyboru. Pamiętaj też, że nie musi to być wybór na zawsze. Nie jest to superproste, ale przesiadka z PrestaShop na WooCommerce, czy odwrotnie, jest możliwa.

Daj znać w komentarzu jak, wyglądają Twoje doświadczenia. Jaki jest Twój wybór – PrestaShop czy WooCommerce? A może coś zupełnie innego?

Patryk Kozioł HashMagnet

Autor: Patryk Kozioł

Praktyk biznesu. Od blisko 15 lat otacza technologiczną opieką przedsiębiorców i twórców on-line. Założyciel i CEO marki HashMagnet, która zapewnia pomoc i skuteczne wsparcie twórcom on-line, a której zaufało już ponad 2000 aktywnych klientów.

Kategorie

Katalog kursów - NOWOŚĆ!

Darmowe i płatne kursy - selekcja kursów z dziedziny marketingu czy biznesu.

planer biznesu online

Otwierasz Biznes Online?

Musisz to mieć!

Sprawdź także:

Powiadomienia
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments